Een kpi dashboard

Voor het management van een bedrijf moeten gegevens makkelijk en snel op te vragen zijn. Zij hebben geen tijd om door mappenstructuren te bladeren en tientallen documenten te openen welke vervolgens doorgelezen moeten worden om tot de kern te komen. Zij willen met een druk op de knop cijfers en grafieken zien. Hoe staat het er voor met de omzet van deze maand? Hoe veel bezoekers heb ik deze maand op de website na het aanpassen van diverse teksten? Het management wil in een oogopslag kunnen zien hoe het er voor staat. Het klinkt vrij logisch, maar hoe creëer je dit? Het gebruiken van een kpi dashboard is hier een goede methode voor, hoe dit werkt zal ik je uitleggen in deze blog.

Stel KPI’s vast

Voordat een online dashboard ingericht kan worden is het belangrijk dat de Kritieke prestatie-indicatoren(KPI’s) bekend zijn. KPI’s zijn in principe niets meer dan variabelen om de prestaties binnen het bedrijf te kunnen analyseren. Om een KPI op te stellen zijn doelstellingen van het bedrijf nodig. Deze doelen dienen SMART geformuleerd te zijn zodat het duidelijk is waar het om gaat en welk tijdsbestek hier aan vast hangt.Stel je hebt als doel om het aantal bezoekers op de website te vermenigvuldigen en de conversie te verhogen met 35%. Hoe ga je dit dan monitoren? Laat je iemand iedere week in Google Analytics rondneuzen en een rapportje op stellen? Nee dit is niet de juiste manier. Maar hoe dan wel?

De kracht van dashboards

In plaats van diverse handelingen uit te voeren om tot het gewenste resultaat te komen, is het vele malen makkelijker om gebruik te maken van een online dashboard. Door de juiste koppelingen te gebruiken kan een doelstelling vastgesteld worden binnen het dashboard. Het dashboard beschikt over de juiste statistische gegevens op het moment dat het doel in gaat. Iedere keer als je het dashboard opent worden de nieuwe gegevens opgehaald. Op deze manier krijg je te zien hoe deze zijn gestegen of gedaald ten opzichte van het start punt. De gegevens worden automatisch verwerkt in grafieken om een duidelijk inzicht te creëren. Zodra een bepaalde doelstelling in de rode cijfers schiet kan er direct overlegt worden om grote problemen te voorkomen. De kracht van een dashboard zet hem in de overzichtelijkheid en gebruiksvriendelijkheid.

You may also like...